Dieet

Wat houdt een dieet in?

Een dieet kennen we allemaal, wie heeft er nou niet in de lente of na de feestdagen gedacht: `Nu maar weer even een beetje minderen.‘? Maar wat houdt het precies in? Is een dieet gewoon minder eten? Calorieën tellen? Sla eten? Nee, er zijn nog veel meer varianten hierop. Soms gaat het niet alleen om het afvallen, maar om achterliggende gedachtes (zoals vegetarisch eten of alleen onbewerkte producten enz.) of om allergieën, zoals glutenallergie, notenallergie, lactose intolerantie enz).

Voor wie is een dieet bedoelt ?

Een dieet is, mits op een gezonde manier, geschikt voor iedereen vanaf 20 jaar (ervoor moet men voorzichtig daarmee omgaan, want kinderen zijn nog in de groei en hebben de bouwstoffen, zolang gezonde, hard nodig). Het is altijd gezond om eens een weekje zonder vlees te doen, of eens alle zoetigheden schrappen. Je merkt na een week al echt een duidelijk verschil! Misschien niet meteen op de weegschaal, maar je voelt je snel al fitter, helemaal als je eens probeert alle bewerkte producten te schrappen. Als dat ook nog eens gecombineerd wordt met matig bewegen, gaat het helemaal snel.

Wat voor dieëten bestaan er allemaal?

Er zijn zeer veel verschillende dieëten, belangrijk is te bekijken wat er bij je past en of het vol te houden is, dus liever niet binnen 2 maanden resultaat verwachten, maar over een jaar, anders is het niet gezond voor het lichaam en ook niet vol te houden, het jojo-effect ligt op de loer! Hier een paar verschillende voorbeelden van dieëten, en onthoud: het beste dieet is gewoon matig eten en genieten!

South beach dieet: Het gaat erom het verschil te kennen tussen goede en slechte koolhydraten, en tussen goede en slechte vetten. Weet je dit, dan mag je best veel eten.

Steentijddieet: De bedoeling van het dieet is dat je net als toen weer voornamelijk vlees, vis, ei en groenten eet.

Zone dieet: Je eet drie maaltijden per dag en twee tussendoortjes maar de balans moet elke dag zijn: 60% koolhydraten, 40% eiwit en 40% vet.

Alfadieet: Dit lifestyle dieet beoogt zowel lichamelijke als geestelijke gezondheid, zoals de natuur het bedoeld heeft. Eet voedingsmiddelen die je ongekookt kunt eten

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on RedditFlattr the authorDigg thisBuffer this pageShare on Tumblr

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind markiert *